PRVO POGLAVLJE: SVE LIJEPE IZMIŠLJENE STVARI - Ernad Osmić

25. 01. 2022.

PRVO POGLAVLJE: SVE LIJEPE IZMIŠLJENE STVARI

Snijeg je zavijao kroz ulice grada kao zmaj koji je tražio utočište u ljudskim bajkama. I štagod bi vjetar dotakao te večeri, kojugod bi zgradu i kuću okrznuo svojim studenim prstima, tu bi ostao trag nalik modrim mladežima na fasadama. Nebo je gorilo crnom bojom noći, a grad ispod njega je zahvatio i držao sve oktave odraslih boja u jednom nesaničnom akordu.

 

Grad je tinjao, kao što to samo nasumično i gusto naseljena mjesta umiju i mogu. Iza zidova njegovih građevina čuo se odjek života: neki tiši – neki glasniji. Svi podjednako nevješti u pokušaju da riječima proizvedu sami sebe. Ipak, pokušavali su. Svi ljudi u svim građevinama su sebe vidjeli kao one likove oko kojih bi priča, kada bi ikada jedna bila ispričana o ovome gradu, trebala da se vrti. A vjerovatno bi i trebala. Ne mogu ni da zamislim čovjeka niti dubinu njegove tuge koji sebe ne vidi kao glavnog lika svog života. A, ima ih. Upoznao sam ih. Vidio svojim očima kako žive među nama. Gledaju u korake ljudi ispred sebe i, u snježnim noćima kao što je ova, pokušavaju svojim đonom da zakorače u tragove stopala onih koji su istom stazom gazili prije njih.

 

Hodao sam tako kao dijete za svojom majkom. Jutrima toliko uspavanim da mraku još uvijek niko nije saopštio da treba postati dan.

 

„Idemo“, rekla bi majka. „Neko mora i zoru probuditi.“

 

„Zašto mi?“ pitao bih sneno.

 

„A ko će drugi nego mi?“

 

I sad osjetim šuškavi zvuk skafandera u koji bi me majka umotala. Plava rosa koja bi se tolikom voljom unijela u stakla prozora moje sobe da mi se uvijek činilo kao da će prodrijeti kroz njega.

 

Naša kuća je bila na ivici naselja. Dobrih pola sata pješačenja kroz brezovu šumu izvelo bi nas u centar gdje je majka radila kao čistačica bogatašicama. Sjedio bih tiho u tim raskošnim tuđim kućama; prihvatio bih učtivo štagod bi mi bilo poklonjeno u tom trenutku od strane domaćina; i izmišljao bih sebi lijepe male beznačajne stvari.

 

Dok smo koračali jednog ledenog jutra do tih tuđih kuća, majka je odmakla nekoliko koraka ispred mene. Snijeg je meni bio do koljena, pa sam pokušavao ubrzati svoj korak tako što ću skakati iz traga stopala u trag stopala koja je majka pravila ispred mene. Tad sam prvi put primijetio dvije važne stvari. Prva, moj korak i korak majke nije isti. A druga, kada zagazim u tuđi trag u snijegu, pa makar to bio trag majke, snijeg ne zaškripi kao što zaškripi kada sâm zagazim u netaknuti snijeg.

 

Te su večeri ljudi bili izuzetno glasni u svojim pokušajima da shvate sebe kao glavne likove svojih života. Ne znam da li je hladnoća uzburkala krv u njima ili su odjednom svi postali svjesni da je svako dijete koje je ikada rođeno, rođeno između dva rata. Štagod da je, od njihovih života je teško bilo čuti sopstveni. Priča čovječanstva postala je nepodnošljivo gusta i neprohodna.

 

Na hiljade glasova je istovremeno počelo da pripovijeda svaki proživljeni dan. Ti si to čula i svojim sitnim glasom pokušala da uhvatiš intonaciju svemira.