ERNAD OSMIĆ: DUHOVI - Ernad Osmić

23. 01. 2019.

ERNAD OSMIĆ: DUHOVI


– Nije ni ovaj – rekao je otac kada je ostrugao mahovinu s nišana. Pošao je nešto opsovati, ali onda pogleda u munaru džamije iznad naših glava i zašuti.
Ja sam u novim cipelama stajao u mokroj travi, pazeći da ih ne oštetim. U desnoj ruci kišobran. Lijeva u džepu jakne. Kapuljača na glavi. Ocu se niz golo čelo slijevala kiša.
Dizao se s koljena. Poljuljao se kad se ispravio.
– Nemoj hodati po mezarovima – reče tiho, ali oštro. Pogleda niz brdo na kojem smo stajali. Aleja nišana. Mrtvačkih spomenikâ. Morbidni, zarasli. Pokisli, pa tamniji no inače; mirni kao uvijek. – Glavu bih dao da je ovdje… Idemo dalje – odluči i prođe pored mene.
– Hajde još malo, pa… – rekoh. Otac zastade, ali se ne okrenu. Kao da htjede na to odgovoriti, pa se predomislio.
– Tu je negdje. Mora biti – procijedi kroz zube i samo nastavi.
Bješe mi krivo što išta rekoh. Što ga požurujem. Zašutio sam. Pružio sam mu kišobran da stane pod njega, on ga nije ni pogledao. Krenu niz brdo. Ja za njim.
Na mezarju smo već sat vremena. Činilo mi se prostim kada smo ga po dolasku gledali sa makadamske uzvišice na kojoj smo parkirali auto. Malo seosko mezarje pored dotrajale seoske džamije. Isto kao i desetine drugih koje sam u životu vidio. Međutim, što smo više zalazili u njega, njegova zamršenost se sve više uvlačila u mene. Kao labirint koji gledaš na karti i misliš da si mu shvatio raspored sve dok ne zađeš u njega i u potpunosti ne izgubiš osjećaj za prostor i sebe. Gubio sam se u njemu, a nikakvih zidova nije bilo. Okrenem li se, auto sam jasno mogao vidjeti na uzvišici. Da sam htio, mogao bih jednom pravom putanjom pretrčati do izlaza. Ništa me u tome ne bi moglo spriječiti, osim gaženja po mezarovima, na šta me otac upozorio da ne činim.
Dok sam se okrenuo, oca nigdje. Zašao je ispod brda. Izgubio se među nišanima. Ja ponovo za njim.
Jakna mu futrovana. Dobra. Mati mu kupilo za pedeseti. Da ima jednu kako treba. Sebe ne pazi, pa ona mora. Hoće.
Ja za njim, pazeći da ne gazim po grobovima. On to nije volio. Tu riječ. Grobovi.
– Grobovi su grubi. Ružni. Ružno zvuči – znao je govoriti. – Mezarje je ipak nježnija riječ. Mekša.
Meni nije. Uvijek mi je smetala ta riječ. Zbog onog z i r. Kao da će mi ta dva slova grkljan iznutra prerezati kad god je izgovorim. A možda, jednostavno, nisam volio tu riječ, pa krivim nedužna slova u njoj. Ko će ga znati?
Otac se već sagnuo do drugog mezara i s njega strugao mahovinu. Spuštao sam se oprezno niz brdo do njega. Koljena mu na farmericama od mokre trave zelena isto kao nokti na prstima.
– Nije – reče i uspravi se.
Na nišanu je pisalo Hadži. Ostatak je bio prekriven mahovinom. Otac se osvrće. Kao kapetan broda koji tone, tražeći kopno na horizontu.
– Jesi li siguran da je ovo to mezarje? – pitao sam. On me pogleda kiselo.
– Valjda znam gdje mi je djed sahranjen.
– Da nisi pobrkao? Kad si zadnju put dolazio? Prije sedam godina? Osam?
– Nije mi mozak još toliko obajatio koliko ti misliš, frajeru – reče i nastavi se osvrtati. – S koje strane je bila ona stara jabuka, ne mogu da se sjetim. Odsjekli su je. Do nje je bilo. A promijenili su i ove staze. Drugačije je bilo. S one strane se ulazilo u mezarje, a tamo gdje smo stali s autom je bilo oranje…
Još je govorio. Pustio sam ga, mada mi ništa nije značilo. Više je govorio sebi nego meni. Ni to mezarje, ni ta džamija, ni to selo, pa ni ta zemlja, da budem iskren, nije mi značila ništa. Niti ću ja biti u njoj zakopan, niti on.
Moj djed, kojeg smo, eto, prije nekih pet dana sahranili na jednom drugom mezarju bliže gradu, bit će posljednji naše loze koji će truhnuti u bosanskoj zemlji. Otac u Saint Louisu već ima svoju parcelu rezervisanu na bosanskom muslimanskom groblju. Dogovorio je mjesto za sebe i mater sa imamom Kunićem još prije nekoliko godina. Od tad čeka.
– Idemo dalje – prekinuo sam ga. – Nema ništa od priče. Ako treba svaki nišan pregledati. Koliko ih je? Sto, sto pedeset? Idemo redom dok ga ne nađemo.
Otac zašuti i zamisli se. Još jednom pogleda u daljinu.
– Ma, negdje je on ovako sa strane, koliko se ja sjećam.
– Nema ništa od sjećanja – ponovo sam ga prekinuo. – Sad će mrak. Ne valja po noći po mezarju hodati.
Nisam znao da li je to bilo tačno, ali je meni zvučalo kao da jeste. Otac klimnu glavom i krenu.
Sunce je zalazilo. Od oblaka ga nismo vidjeli. Plavetnilo noći je nišane već počelo da boji u skoro pa ljubičastu nijansu. Kiša je neumorno rominjala. Kišobran sklopljen. Pod mojom rukom. Svejedno mi bilo. I cipele više nisam pazio. Jedino na šta sam obraćao pažnju je bilo to da ne stanem na mezarove. To nas je najviše usporavalo. Koračali smo ponijeti tom nekom čudnom koreografijom koju smo sebi nametnuli i tražili pradjedov nišan.
– Kao dijete sam stalno dolazio ovdje da proučim djedu svom fatihu – iznenada poče otac da pripovijeda nostalgično.
– Koliko si ti to godina imao kad je umro?
– Koliko? Eto… devet, deset, tako otprilike. Tvoj amidža i ja krenemo kući čim zauči akšam i usput svratimo ovdje da djedu proučimo fatihu.
Šutio sam. I otac se ušuti. Samog sebe prekinu u govoru. Progutao je knedlu kada shvati da je spomenuo amidžu. Danima je on tema našeg boravka u Bosni. Nije došao na dženazu svoga oca. Nije mogao, kaže, od obaveza na poslu dobiti slobodan dan. Otac se pravio da ga nije briga, ali sam znao da ga to jede. Kako ne bi? Sad, kako ga spomenu, vjerovatno se sjetio onoga što je držao u sebi ovih dana. Nasmiješi se i kimnu glavom kao da se sa samim sobom nešto dogovorio.
– Ja ne znam fatihu – rekoh kako bih mu skrenuo pažnju sa sopstvenih misli.
On stade. Pogled mu pređe preko mene mrko.
– Kako misliš ne znaš fatihu?
– Kako ću je znati? – branio sam se.
Otac razočarano zatrese glavom.
– Pa šta si radio neki dan na dženazi? U prvom safu si stajao kraj mene.
– Ponavaljao bismilu.
– Šta, bismilu?
– Samo sam ponavljao bismillah-ir-rahman-ir-rahim dok niste završili s klanjanjem dženaze.
– Što se i ti praviš budala. Jesi li ozbiljno to radio?
– Jesam. Bitno je valjda šta su mi namjere, a ne tamo neke riječi koje ne razumijem.
– Kakve namjere?
– Pa, da mi je žao za djedom.
Otac me i dalje odmjeravao pogledom. Vidno razočaran.
– Šta je problem? – pitao sam. Nisam se mogao suzdržati.
– Kako ćeš meni sutra fatihu proučiti? Eto, šta je problem – reče oštro, ne mičući pogled s mene.
Bio sam zatečen. Zakovao sam. Pomalo postiđen, ali mi se taj sram brzo pretvori u britku ljutnju.
– Što me nisi naučio fatihu ako ti je toliko bitna? – rekoh pomalo izrevoltiran tim njegovim pitanjem. – Doći ću ti na mezar i sjećati se tebe, tvog lika, naših doživljaja… ako ti to nije dovoljno, onda ti nijedna napamet naučena arapska riječ iz mojih usta neće biti od koristi. Ne znam šta ti je u zadnje vrijeme. Nikad nisi bio u fazonu vjere; jedete krmetinu i ti i mati; ne ideš u džamiju, osim možda na Bajram namaz, ali i to samo ako ti se ćefne; nikad te nisam vidio da klanjaš, a sad mi tu krivnju nabijaš što ne znam fatihu.
Večernju tišinu u tom trenutku prekinu ezan sa munare. Stajali smo mirno. Otac i ja. Pogledi ukršteni. Bez riječi. On se okreće. Ja za njim. Ezan u zraku iznad nas. Kada je prestao, mrtvi muk. Moj želudac pun nekog kamenja. Otac već treći nišan čita, ali ne čita on što želi da pročita. Odahne. Pogled mu prema zemlji. Glas mu tanak, zamalo stidljivo:
– Šta misliš zašto tražim mezar mog djeda? Da bi se i ja mogao sjetiti. Gubim se, dijete. Gledam tebe i sestru tvoju. Nestajete tamo negdje. U onom ćumezu od zemlje. Miješate se u nešto što ne razumijem. Ne znate odakle ste potekli. Ne znam ni ja više. Eto, i otac ode. Od čega sam ja? Treba mi nešto opipljivo da znam da sam od nečega. Ali, eto, nema ni tog. Ne mogu da nađem. Ima me, a kao da me nema. Kao duhovi. I ja i mati.
– Znaš, valjda, ko si i šta si. Svoj si čovjek. Sam si napravio od sebe ono što jesi. Šta će ti potvrda za nešto što vidiš u ogledalu. A vidiš valjda da nisi duh? Nisi valjda već posenilio?
Otac se nasmiješi, po prvi put iskreno otkako smo došli u Bosnu.
– Priča mi onaj Židov što sam mu odveo auto na popravak u University Cityju kako neki njihovi vjeruju da kada čovjek umre, njegov duh ostaje da luta zemljom sve dok ne umre posljednji čovjek koji ga se sjeća.
– Ja sam čuo da oni ljudi koji imaju nezavršenog posla na zemlji postanu duhovi kako bi ga završili.
– Vidiš. Ima i to – reče zamišljeno.
– I ti sad misliš da djedov duh luta zemljom jer ga se ti još uvijek sjećaš?
– Ma ne. Nešto razmišljam… možda smo mi duhovi. Potomci umrlih što smo ostali iza njih da lutamo svijetom.
Oko nas se u tom trenutku sabiše mrak i tišina u jedno. Zatoči nas. Kao da smo oduvijek bili tu na groblju. I kao da ćemo vječno biti tu i lutati u nekoj potrazi.