ERNAD OSMIĆ: Atah Mahić, kolekcionar brčanskih uspomena - Ernad Osmić

15. 02. 2018.

ERNAD OSMIĆ: Atah Mahić, kolekcionar brčanskih uspomena

Atah Mahić je jedan od najstarijih brčanskih hroničara i kolekcionara koji se bavi dokumentarnom fotografijom. Jedan od prvih velikih događaja koje je zabilježio svojim objektivom davne 1946. godine je bilo otvorenje pruge Brčko-Banovići. 



U staroj stambenoj zgradi u centru Brčkog jedan dotrajali haustor vodi do reda stanova na zadnjem spratu. S gradskog trga, koji se nalazi odmah tu u podnožju zgrade, čuje se žuborenje ljudskih koraka i kiše. Hladnoća se duboko uvukla u zidove zgrade, tako da bi se čovjek koji se nađe u njoj bez jasnog cilja u istom trenu okrenuo i izašao nazad na mokru ulicu. U tom trenutku se otvaraju vrata na kojima piše Mahić i čitav hodnik se ispuni jednom neopisivom domaćinskom toplinom.
Prilikom ulaska u stan, gosta dočekuje miris sogan dolme, kahve i pitanje: „Jesi li gladan?“
Atah Mahić sa suprugom Etom vodi, naizgled, normalni penzionerski život, ali se odmah prilikom ulaska u dnevni boravak njihovog stana primjećuje da među tim zidovima postoji nešto što se ne uklapa u naše standardno shvaćanje pojma „normalno“. Radni stol, natovaren fotografijama i historijskim dokumentima u jednom ćošku sobe, otkriva da se ovdje radi o nečemu što je nesvakidašnje za naše prilike.
„Evo, baš sam u toku pripremanja izložbe fotografija za 70. godišnjicu od izgradnje pruge Brčko-Banovići“, kaže Atah, listajući tuce crno-bijelih fotografija na svom krilu.

Fotografijom se bavi od svoje 10. godine života
Atah Mahić je rođen 1936. godine, a već 1945. on otkriva svoju ljubav prema fotografiji, koja ga drži do današnjeg dana. Jedan je od rijetkih kolekcionara fotografija u Brčkom (ako ne i jedini) čija lična zbirka trenutno broji oko 20.000 fotografija. Sebe vidi kao dokumentarnog fotografa i kolekcionara arhivske građe koja svjedoči o historiji njegovog grada.
„Sve je počelo davne 1945. godine“, sjeća se Atah. „Od oca je ostalo puno stvari, gramofoni i slični uređaji. Među njima je bio i jedan fotoaparat marke Agfa. Moj rahmetli amidža Muhamed je pronašao taj aparat među očevim stvarima i sjetio se da ga meni pokloni. Amidža Muhamed je bio jedan od službenika koji su provodili geometar za prugu koja će povezati Brčko i Banoviće, pa me je vodio sa sobom dok su trajali ti radovi da pravim fotografije. Ali, i prije nego što su krenuli radovi na pruzi 1946. godine, ja sam fotografisao. Prve snimke sam napravio u novembru 1945. godine kada su se održavali prvi izbori za proglašavanje Federativne Narodne Republike Jugoslavije. Od toga je sve krenulo“, dodaje Atah na kraju.
Kiša počinje da uzima sve više maha, a kroz veliki prozor koji gleda na trg naziru se siluete ljudi koji bježe pod strehe obližnjih zgrada.
„Sve sam ja fotografisao“, nastavlja Atah nakon kratke pauze. „Vršnjaci su me zvali Slikač, jer im je bilo neobično vidjeti fotoaparat, pogotovu kod mlade osobe kao što sam ja bio tad. Kad god sam imao priliku (i filma u aparatu) ja sam fotografisao. Jednom prilikom, bilo je to otprilike u vrijeme izgradnje pruge neposredno poslije rata, ja sam s fotoaparatom stajao na ulici kada mi je prišao jedan pripadnik tadašnje policije i oduzeo aparat. Ja sam otišao kući i požalio se majci kako mi je „vojnik“ uzeo aparat. Ona me je pitala koji je vojnik u pitanju, ali se ja nisam mogao sjetiti. Lice mu nisam zapamtio, samo sam u tom trenutku vidio pušku i ništa više. Srećom, majka je poznavala načelnika tadašnje policije, izvjesnog Jovicu, koji je naredio svima da se do jutra aparat mora nacrtati kod njega u kancelariji. I stvarno, tako i bješe“, nasmija se Atah kao da je i sam bio na trenutak zaboravio na taj događaj, pa pričom samoga sebe podsjetio.
Prije odlaska u vojsku, počeo je sa sakupljanjem arhivske građe
„1948. godine, u Brčkom se osniva fotoklub Iskra. Tu sam mnogo toga naučio što se tiče fotografisanja. Poslije toga sam 1949. godine prešao u radioklub koji je poslije prerastao u radioservis. Tu smo puštali onih 5-6 ploča koje smo tada imali na raspolaganju. S vremenom smo nabavljali sve više opreme, pa sam čak znao eskivirati iz škole samo da provedem što više vremena u radioklubu. Napravili smo svoju razglasnu stanicu koja je emitirala svaki dan od 10 do 14 sati. Vijesti smo preuzimali sa Beogradskih radiostanica i uvrštavali ih u naš program.“
U to vrijeme, Atah je postajao svjestan koliko je važno sačuvati sve moguće tragove sredine u kojoj živi. Počeo je sakupljati novinske isječke u kojima se spominje Brčko (ono što bi se danas nazvalo press clipping) i time zagazio u ono što će mu ostati strast do današnjeg dana, kolekcionarstvo.
„Kada sam krenuo u vojsku 1956. godine, fotoaparat nisam mogao ponijeti sa sobom“, osmjehnuo se kao da mu je žao propuštenih prilika za fotografiranje za vrijeme odsluživanja vojske. „Sve sam morao ostaviti iza sebe na dvije godine, a kad sam se vratio, otkrijem da je majka skoro svu arhivsku građu koju sam do tad sakupio iskoristila za odlaganje vatre i brisanje prozora. Ona je mislila da su to samo stare novine koje su za baciti.“
Iznenada, u razgovor se ubacuje njegova supruga Eta, koja je sve vrijeme sjedila na drugoj strani sobe i pažljivo slušala šta se priča: „Sve je on snimao i fotografisao, osim svoje svadbe. Isto kao što nijedan krojač nema odijelo kako treba i nijedan obućar nema cipele kako treba, tako ni ovaj moj nema fotografija sa naše svadbe.“
Nakon povratka iz vojske, kamerom je ispratio sve važnije događaje u gradu
Kada je 1960. godine Atah počeo raditi za Oslobođenje u odjelu Male novine, vrata su mu se otvorila da bude fotoreporter prilikom najznačajnijih događaja koja su vezana za Brčko. Sjeća se on tako tradicionalnog lova na fazaneriji (poznato lovište u predgrađu Brčkog) koji se održavao svake godine za Dan državnosti Republike Bosne i Hercegovine. Ipak, jedan od najupečatljivijih događaja je bila posjeta Josipa Broza Tita Brčkom 1966. godine.
„Tito je posjetio Brčansku fabriku Interplet, u kojoj sam radio, a ja sam bio zadužen da to ispratim fotografijama i video snimkom. Dobio sam stroge upute kako to treba da se odvije. Ruke nisam smio stavljati u džepove. Uza se nisam smio imati torbe, pa sam sa dva fotoaparata i jednom 8 milimetarskom kamerom oko vrata išao za Titom dok je obilazio fabriku“, prisjećao se Atah.
„A, poslije svakog događaja, opština bi otkupila sve albume slika koje sam napravio, kako bi imali za arhive. To danas, nažalost, više nije slučaj. Sad nikome nije stalo do toga. Do početka rata 92. imao sam arhivu od oko 120.000 dokumenata – što fotografija, što historijske građe. Sve sam to morao ostaviti za sobom u stanu kada se zaratilo.“
„U ratu se teško moglo šta sačuvati od arhive koju sam imao“
Rat je sa suprugom Etom proveo u Brčkom pod opsadom, ali ne u svome stanu.
„Meni se jednom prilikom pružila prilika da odem u stan“, preuzima Eta riječ. „Ja sam tu priliku iskoristila i ono što sam mogla od arhive stavila u jednu jastučnicu i sakrila.“
Nakon toga, pružila im se prilika da izbjegnu u Njemačku, kako bi se sklonili od ratnih dešavanja.
„Da nije bilo tog nesretnog rata, ja nikad ne bih otputovao nigdje na stranu. Svojim novinarskim poslom sam obišao sve republike bivše Jugoslavije, ali me nikada nije vuklo da odem u neku tuđu zemlju.“
Ponovno prikupljanje arhive nakon rata
„Vratili smo se u Brčko nakon što je stao rat i odmah sam počeo sa prikupljanjem arhive koju sam imao. To naravno nije bilo ni blizu onoj arhivi koju sam imao prije rata. Krenuo sam od onoga što smo uspjeli sačuvati. Poslije sam počeo kupovati fotografije od drugih kolekcionara. Jedan čovjek iz Bijeljine je čuo da se zanimam za stare fotografije Brčkog, pa mi je ponudio neke koje je on imao. Pokazao mi je jednu fotografiju i ja na njoj vidim svoj štambilj, koji sam stavljao na svaku svoju fotografiju prije rata. On je tražio 10 maraka za fotografiju, a ja sam mu dao 20 i rekao mu da mi odmah dobavi još fotografija ako ima.“
U obnavljanju svoje kolekcije mu je dosta pomogla digitalna arhiva iz Tuzle, kao i privatni kolekcionari koji su imali fotografije vezane za Brčko.
„Armin Pašalić mi je donio svoj album Staro Brčko iz kojeg sam mnogo toga sebi skenirao. Kako ko šta donese, ja skeniram. Svi znaju da meni mogu povjeriti ono što imaju. Ljudi vole fotografije i nisu ni svjesni koliko fotografija znači. Koga god pitam i s kim god da pričam, najviše im je žao što se slike ne mogu vratiti. Kuća se obnovi donacijom; za auto se skupi para; ali izgubljene fotografije niko ne može vratiti. Zato ja nikad nisam nikome prodao fotografiju, ili je poklonim ili je ne dadnem. Ako u fotografiji vidiš zaradu, onda izgubiš čar sakupljanja. Fotografije ne treba gledati kroz novac, jer izgubljene fotografije nijedan novac na svijetu ne može vratiti.“
Sadašnja arhiva mu broji oko 20.000 fotografija
„Danas se, uglavnom, bavim izložbama. Svi znaju da za obilježavanje bilo kakvih historijskih događaja vezanih za Brčko mogu da se obrate meni. Prvu samostalnu izložbu pod nazivom Brčko – nekad i sad sam imao 1975. godine u tada novootvorenoj brčanskoj galeriji, a najnovija, 22. izložba, predviđena je ove godine povodom obilježavanja 70 godina od izgradnje pruge Brčko-Banovići“, rekao je Atah na kraju sa jednom vrstom sjetnog zadovoljstva u glasu.
Na pitanje o razlikama između fotografske opreme koja se koristila kada je on počinjao s radom i one koja se danas koristi, Atah je naglasio kako je na početku imao averziju prema digitalnoj fotografiji.
„To jednostavno nije isti osjećaj. Kao prvo, sadašnji aparati mogu pohraniti 6000 fotografija na karticu, dok si u vrijeme kada sam ja počinjao imao samo film sa 36 fotografija, pa ti vidi kad ćeš opaliti okidač na aparatu. Međutim, na kraju sam ipak uvidio da ne mogu ići protiv napretka tehnologije. Prvi digitalni aparat sam kupio 2006. godine. Njega su mi ukrali 2 godine poslije na svečanosti otvorenja trgovačkog centra u Brčkom, koji sam došao ispratiti.“
Njegov fotoaparat ni danas dan ne miruje
Mnogi drugi bi u Atahovim godinama uživali u (skromnoj) penziji, ali je on ostao vjeran svojoj strasti bilježenja i sakupljanja svega što je vezano za Brčko i Bosnu i Hercegovinu. Rijetko koji događaj u Brčkom prođe mimo njegovog objektiva. Naravno, danas većina nas ima fotoaparate na svojim mobilnim telefonima, a na događajima je često više novinara, fotografa i snimatelja nego samih posjetilaca. Ipak, Ataha Mahića možemo uvijek vidjeti u prvim redovima sa svojim vjernim fotoaparatom kako bilježi ne događaje, već uspomene života u fotografiji.
Brčak Atah Mahić dobitnik je nagrade Društva novinara BiH “Nagrada za životno djelo” za 2016. godinu, čime se iznova potvrđuje trud, rad i istrajnost ovoga vrijednog brčanskog fotografa.