ERNAD OSMIĆ: KULT SNALAŽENJA - Glorifikacija beskompromisnog zadovoljavanja ida - Ernad Osmić

10. 10. 2018.

ERNAD OSMIĆ: KULT SNALAŽENJA - Glorifikacija beskompromisnog zadovoljavanja ida

(Selvedin AVDIĆ: Sedam strahova, Algoritam Media, Beograd, 2009.)



Svako čitanje nekog teksta nosi sa sobom jednu vrstu traumatičnog doživljaja. Mi ne možemo pročitati (u ovom slučaju) roman, a da nam se u toku i poslije tog čitanja ne nameću načini kako da ga čitamo. Pošto su te vrste čitanja od individue do individue različiti, mi u „dobro“ konstruiranom tekstu uspijevamo da pronalazimo argumente za stavove koji mogu biti čak i polarne suprotnosti. Roman Sedam strahova Selvedina Avdića ispunjava kriterije pluralističkog čitanja, ali isto tako uspijeva tu svoju polifoniju podrediti jednom, u ovom slučaju psihoanalitičkom, tumačenju.
Naravno, u zavisnosti od samog teksta, može nam se činiti da se jedna vrsta čitanja nameće sama od sebe. No, s ovakvim strukturalističkim mislima treba postupiti veoma oprezno, jer one često mogu dovesti do toga da umjetničko djelo počnemo doživljavati kao zatvoren entitet, a to svakako nikada nije slučaj.
S druge strane, postoje i ona nastojanja da se svaki tekst čita iz pogleda svih raspoloživih književnih teorija. Uspjeh ovakvog pluralističkog pristupa tekstu uveliko ovisi o sposobnostima pojedinca da u samom tekstu pronađe dovoljno jake argumente kako bi podupro ono čitanje koje smatra relevantnim za tekst. U suprotnom, svako takvo čitanje koje je tek nominalno podređeno jednoj od književnih teorija bez dovoljno jake argumentacije, veoma lahko biva odbačeno kao irelevantno.
Roman Selvedina Avdića Sedam strahova svojom fabulom bi se tako mogao činiti pogodnim za čitanje iz pogleda novog historicizma[1].
U romanu, protagonistu, koji je svojom voljom bio devet mjeseci izoliran od ostatka svijeta nakon razvoda od supruge, posjećuje kćerka njegovoga starog prijatelja Alekse. Ona mu ostavlja dnevnik svoga oca sa molbom da sazna šta se s njim dogodilo. Aleksa je nestao u ratu, a taj njegov dnevnik je posljednji trag prije njegovog nestajanja. Naš pripovjedač čitanjem dnevnika dolazi do prvih tragova u svojoj istrazi, te se upušta u razotkrivanje događaja koji su doveli do nestajanja njegovog prijatelja.
Kao što vidimo, sama konstrukcija fabule kao da oslikava stav novog historicizma da povijest spoznajemo isključivo kroz tekst koji nije samo proizvod te povijesti, već i aktivni faktor unutar oblikovanja iste. Bilo bi, dakle, logično roman čitati iz pozicije novog historicizma i pomoću takve vrste čitanja doći do zaključaka o širem povijesnom kontekstu u kojem je takav dnevnik nastajao. Također bismo mogli povući paralelu između protagoniste koji čita dnevnik iz kojeg saznaje jedan segment o sudbini svoga prijatelja u ratnim dešavanjima, i njegovog aktivnog traganja u sadašnjosti za drugim izvorima kako bi osvijetlio tu istu prošlost[2].
U razgovoru sa bivšim radnim kolegama i poznanicima nestalog prijatelja (a ti razgovori nisu ništa drugo nego svojevrsni tekstovi), naš protagonista komad po komad otkriva njegovu sudbinu, koja ga je zadesila neposredno nakon zadnjeg unosa u dnevnik. Mi, u suštini, pratimo radnju koja se razvija kao tumačenje teksta od strane pripovjedača koji se koristi metodama novog historicizma kao književne teorije.
Ako tome još dodamo da je cjelokupni roman koncipiran kao memoari glavnog lika koji u obliku fusnota donosi i neke svoje komentare, veoma je teško odoljeti želji da roman čitamo baš onako kako je gore navedeno.

Ipak, kao što sam rekao na početku, svako čitanje teksta je u neku ruku traumatično. Od osobe do osobe se različite stvari nameću kao bitne; kao ono što je nas kao čitaoce najviše potaklo na kritičko razmišljanje.
Nekima bi tako pristup novog historicizma mogao biti zanimljiv kao polazna tačka za analizu na način koji sam naveo, ili na sasvim drugačiji način. Nekom drugom bi možda ipak bio zanimljiviji pristup feminističke teorije. Posebice, položaj žene u muškom društvu istovremeno kao objekt žudnje i marginalizirani član.[3] Tako bi se mogao osvijetliti odnos između protagoniste i njegove bivše supruge, koju je nagovorio da kroz transformacije svake večeri ispuni jednu novu njegovu maštariju o različitim tipovima žena. Uglavnom su se te maštarije svodile na pornografski fetiš stereotipne žene kao objekta koji služi isključivo za zadovoljavanje osnovnih potreba muškarca, sve do trenutka kada ona sama izgubi svijest o svom identitetu. Tako na pitanje zašto je ne može voljeti onakvu kakva jeste, protagonista odgovara da može i da bude kakva jeste. Ona mu, pak, odgovara da to više nije moguće, a na njegovo zašto? njen rascjep identiteta doživljava kulminaciju u rečenici: „Zato, idiote, što ne mogu da se sjetim kakva sam bila![4]
Kao što smo vidjeli na ovim primjerima, mogući su različiti pristupi tekstu Avdićevog romana. Ovisno o tome za koji se mi odlučimo, možemo osvijetliti one dijelove koji se nama čine bitnim, a da pri tome ne upadnemo u zamku „zaključavanja“ teksta. Prema riječima češkog književnog teoretičara Jana Mukarovskog, za razumijevanje umjetničke namjere djela nije bitan stav stvaraoca, već stav primaoca prema djelu.[5] Naše čitanje, dakle, aktualizira tekst, a on za uzvrat upućuje nas na značenja kojih sam autor nije nužno bio svjestan.
U tom smislu bih želio da govorim o onim aspektima Avdićevog romana što su prilikom čitanja u meni probudili formiranje kritičkog stava.

U jednom trenutku u romanu, pripovjedač nestanak svoga prijatelja uspijeva dovesti u vezu sa dva brata Pegaz. Oni su bivši ratni profiteri koji su se za vrijeme rata bavili, između ostalog, i krijumčarenjem ljudi iz grada, a u trenutku istrage našeg pripovjedača, oni su na čelu podzemnog svijeta koji upravlja većinskim dijelom kriminala u gradu.
Posebno interesantan je način na koji se mi kao čitaoci upoznajemo sa tom braćom. Pored samog nadimka koji već sam aludira na vezu sa starogrčkim mitovima[6], priča o njihovom rođenju i odrastanju je sama po sebi mit, koji, prema riječima pripovjedača, svako u gradu poznaje.
Majka im je bila neviđena ljepotica, koju je njihov otac, ponesen iracionalnom ljubomorom, tukao. Blizanci su tako odrastali u okruženju vječnog terora. Razvijali su čudne crte ponašanja koje su se u početku manifestirale u mučenju životinja, a poslije u krađi stvari u naselju. Nije dugo prošlo i mještani su se dogovorili da dječake dozovu pameti. Napravili su zasjedu gdje su dočekali braću i do besvijesti ih isprebijali. Kada su se oporavili od batina, ustali su iz prašine i otišli kući. Otac je ležao u zatvoru zbog ubistva majke, a oni su postali strah i trepet čitavog grada.
Sasvim je izvjesno da ovakvi moderni mitovi, baš kao i oni u vrijeme starih Grka, imaju svoju svrhu. Kao većina tih starih mitova, tako i ovaj o blizancima Pegaz služi za pružanje objašnjenja uzroka neke pojave koju sebi ne možemo objasniti. Zeus je sa Olimpa bacao munje, naravno da će grmjeti. Posejdon je svojim trozupcem udarao u zemlju, nikakvo čudo da se javljaju zemljotresi. Braća Pegaz su doživljavali neljudski teror u porodici i fizičko zlostavljanje od strane mještana, normalno da će postati kriminalci.
Mi naravno znamo da ovakvom zaključku nedostaje mnogo toga, ali, kao što sam već napomenuo, ovdje je riječ o mitu koji kompleksnu prirodnu pojavu treba objasniti u što jednostavnijem narativu. Jedno od najstarijih pitanja psihologije upravo jeste pitanje šta čovjeka učini kriminalcem? Iako smo od vremena kada su nastali stari grčki mitovi pomoću nauke uspjeli objasniti uzroke zemljotresa i grmljavine, mi još uvijek nismo ništa bliže odgovoru na ovo pitanje. Upravo iz tog razloga mi i danas dan pribjegavamo stvaranju modernih mitova kako bismo sebi pojasnili uzroke za pojave koje ni pomoću najrazvijenije nauke ne možemo razjasniti.
Nauka je po tom pitanju podijeljena. Jedni naučnici tvrde da se pojedini mutirani geni javljaju češće kod osoba koji su skloniji kriminalnim radnjama nego kod onih koji to nisu, pa se objašnjenje za uzrok pripisuje biologiji. Druga strana, ipak, tvrdi da je socijalni status presudan faktor u čitavoj priči. Mi, dakle, nemamo jasan odgovor na ovo pitanje.
Međutim, ono oko čega bismo se mogli složiti je to da svaka kriminalna radnja potječe iz nagona zadovoljavanja potisnute žudnje što se drugačijim sredstvima nego što je krivično djelo ne bi moglo (ili barem veoma teško) ostvariti. Naravno, u nekim slučajevima se krivična djela učine zbog trajne ili privremene duševne bolesti, privremene duševne poremećenosti ili zaostalog psihičkog razvoja. U ovakvim slučajevima osoba koja je počinila krivično djelo ima prilikom suđenja i donošenja presude zakonom propisane olakšane okolnosti.
Braća Pegaz, o kojima ovdje govorimo, ne spadaju u ovu drugu vrstu. U romanu su prikazani kao inteligentni i samosvjesni subjekti. U svom prvom susretu s njima, naš protagonista prisustvuje razgovoru između jednog brata i grupe djevojaka kojima izlaže svoje tumačenje pjesme Mejra na tabutu. On to čini sa velikom istančanosti u izrazu i kritičkom promišljanju, tako da nama postaje jasno da se kod njega (a i kod njegovog brata)  radi o osobama koji su u potpunosti svjesni svojih kriminalnih radnji.
Pretpostavimo dakle da su njihova krivična djela i njihovo kriminalno ponašanje uistinu mehanizmi koji služe za zadovoljavanje potisnutih nagona. Postavlja se pitanje odakle ti nagoni dolaze.
Koristeći se Freudovom podjelom ljudske psihe na id, ego i super-ego, ovoj bismo problematici mogli pristupiti na nešto slikovitiji način. Prema Freudu, id je dio ljudske psihe koji zahtjeva neposredno zadovoljstvo, dok je super-ego moralna komponenta psihe. Ego je dio koji se najčešće odražava u postupcima čovjeka. To je dio koji vodi konstantnu borbu za održavanja ravnoteže između onoga što id želi i onoga što super-ego zabranjuje.
Ukoliko nagone braće Pegaz smjestimo po ovom modelu u id i posmatramo njihov ego, koji je odražen u njihovom kriminalnom ponašanju, veoma brzo možemo doći do zaključka da super-ego nije dovoljno izražen, ako je uopće prisutan. Sve što id želi oni mu pruže bez moralnih dvojbi super-ega.
Postavlja se pitanje: Koje promjene su utjecale na to da je super-ego kod braće Pagaz u tolikoj mjeri neprisutan?
Ukoliko odgovor budemo tražili u mitu o njima koji smo ranije spomenuli, došli bismo do sasvim suprotnih rezultata. Traumatično djetinjstvo u većini slučajeva kod subjekata izaziva jačanje super-ega, gdje je osjećaj krivnje mnogo izraženiji. Mi znamo da to kod braće Pegaz nije slučaj. Oni djeluju, kao što smo spomenuli, kao da super-ego uopće nije prisutan.
Jedno od mogućih rješenja za ovaj problem o nestanku super-ega mogao bi nam pružiti Karl Gustav Jung koji je u svojoj dugogodišnjoj karijeri kao psihijatar razvio, između ostalog, koncepte kolektivnog nesvjesnog i arhetipova. On se prilikom svojih istraživanja često bavio mitovima, za koje je smatrao da su mjesta u kojima se manifestiraju ljudski arhetipova.
Tako je u jednom od svojih tekstova objasnio da komunizam ima jedan veliki mit. Opisao je taj mit kao arhetipski san o Zlatnom dobu u kojem je sve prisutno u obilju, a nad ljudima vlada veličanstveni, pravedni i mudri vođa.[7] Međutim, u istom paragrafu pojašnjava kako je i Zapad u stisku istog mita, ali sa nešto drugačijim skupom vjerovanja o tome kako ga ostvariti.
Uzmemo li, dakle, da je super-ego braće Pegaz u Avdićevom romanu bio taj mit komunizma o kojem je Jung govorio, promjenom političkog sistema došlo je prvobitno do kolapsa, a zatim do uspostavljanja novog sistema iliti mita, tj. kapitalizma.
U trenutku kolapsa komunističkog narativa super-ego je bio suspendiran. On je prestao da postoji kao moralna komponenta psihe, a time je došlo do nezasitne vladavine hedonističkog ida. Ta vladavina nije dugo trajala. Ubrzo je umjesto jednog političkog sistema došao drugi; ili, ako ćemo se držati analogije, jedan mit je zamijenio drugi mit. Jung je u svom tekstu govorio o tome kako su ta dva mita zapravo isti arhetipovi kojima se pokušava stići na različite načine. Međutim, ljudi koji su doživjeli tu tranziciju iz jednog sistema u drugi, nisu posjedovali nikakvo znanje o tim načinima kako se u novom sistemu stiže do ispunjavanja arhetipa o Zlatnom dobu. Jedina polazna tačka od koje su mogli krenuti bili su upravo oportunisti, ratni profiteri kao što su braća Pegaz.
Ubrzo nakon kolapsa, u kojem je id imao potpunu kontrolu nad egom, uspostavio se novi sistem koji je trebao djelovati kao novi super-ego, kapitalizam. Međutim, uprkos relativno kratkom trajanju spomenutog kolapsa, kolektivnoj tranzicijskoj svijesti je to vrijeme bilo dovoljno da otkrije oportunizam kao način na koji će zadovoljiti svoje nagone u novom sistemu.
Posljedice ovog glorificiranja beskompromisnog zadovoljavanja ida su još uvijek prisutne u našoj sadašnjosti. Često smo u prilici čuti o tome kako se neko snašao, u značenju oportunističkog djelovanja unutar, na margini, ali nekada i izvan zakona. Mi takvo ponašanje ne samo da ne osuđujemo, već često i zavidimo na njemu. A dokle god to budemo činili; dokle god u našoj kolektivnoj svijesti ne bude došlo do radikalne promjene mišljenja o tom kultu snalaženja, osuđeni smo na živote kojima upravljaju braća Pegaz i njima slični, baš onako kao što nam je Selvedin Avdić predočio u svom romanu.





[1]„(…) u njihovom viđenju historija se pojavljuje isključivo kao tekst, tj. onoliko koliko je predstavljena u pisanim dokumentima i onoliko koliko je relevantna za nas danas.“ (Zdenko Lešić: Novi historicizam i kulturni materijalizam, u:Suvremena tumačenja književnosti, Sarajevo, 2006., str. 500.)
[2] „Pod 'historičnošću tekstova' podrazumijevam kulturnu specifičnost, socijalno utemeljenje svih modaliteta pisanja – ne samo onih tekstova koje kritičari izučavaju, već i tekstova unutar kojih ih izučavaju. (Louis Montrose: The poetics and Politics of Culture, u: The New Historicism, ed. By H. Aram Veeser, Routledge, New York, London, 1989., str. 20.)
[3] „Žena je ujedno 'u' i 'izvan' muškog društva, ujedno romantički idealizirani član tog društva i viktimizirani izgnanik.“ (Terry Eagleton: Literary Theory – An Introduction, Oxford, 1996., str. 165.)
[4] Selvedin Avdić: Sedam strahova, Algoritam Media, Beograd, 2009., str. 91.
[5] Vidi: Jan Mukařovský: Place of the Aesthetic Function Among the Other Functions, u: Structure, Sign, and Function: Selected Essays by Jan  Mukařovský (transl. and eds.) John Burbank & Peter Steiner, New Haven,Yale University Press, 1978.

[6] Pegaz – krilati konj iz grčkih mitova.
[7] Carl G. Jung: Approaching the unconscious, u: Carl G. Jung & M.-L. von Franz, Joseph L. Henderson, Jolande Jacobi, Aniela Jaffe: Man and his Symbols, Anchor Press, New York, 1988. str. 85.