ERNAD OSMIĆ: NAPETI SCI-FI TRILER VRIJEDAN NOBELA - Ernad Osmić

10. 10. 2018.

ERNAD OSMIĆ: NAPETI SCI-FI TRILER VRIJEDAN NOBELA


(Kazuo ISHIGURO: Ne daj mi nikada da odem, Buybook, Sarajevo, 2017.)
 

Roman „Ne daj mi nikada da odem“ novopečenog nobelovca Kazua Ishigura postavlja, između ostalog, jedno veoma intrigantno pitanje: Šta znači od rođenja biti svjestan smisla svog života? Kakav je to život u kojem tačno znamo koja je naša svrha i koje je naše krajnje odredište?
Protagonista romana Kathy nas vodi kroz epizode njenog odrastanja u Hailshamu, jednoj od vanjskog svijeta odvojenoj privatnoj školi u Engleskoj. Smirenim tonom pripovijedanja nas uvodi u svakodnevnicu škole, njenog osoblja, đaka i njenih najboljih prijatelja Tommyja i Ruth. Odvojenost od vanjskog svijeta rezidenti te privatne škole, pa i sama Kathy, ne doživljavaju kao veliku tragediju, pa se čak i s nekom vrstom ponosa nazivaju štićenicima Hailshama.
Međutim, Kathyn spokojni narativni glas kojim pripovijeda o svom djetinjstvu u Hailshamu ubrzo se nađe u kontrapunktu s istinskom svrhom njihovog boravka u toj školi. Taj kontrast između njenog pripovijedanja i od naivnih dječijih očiju skrivene svrhe ustanove u kojoj odrastaju opstaje do samog vrhunca romana u kojem skupa s protagonistom saznamo ono što je, kako kaže sama Kathy, oduvijek bilo skriveno u nama. Ta istina koja postoji u nama, a koja nam tek postane vidljiva kada nam neko s vana na nju ukaže je ono što, u narativnom smislu, fabulu Ishigurinog romana pokreće naprijed, dok u tematskom smislu ono predstavlja jednu važnu okosnicu lika naše protagonistice Kathy.
Ona, iz pogleda zrele osobe, lamentira o svom odrastanju nostalgično. Njena namjera u početku nije da ukaže na bilo šta izvanredno što se desilo u njenom djetinjstvu. Ono se njoj čini običnim, iako su im vaspitači neprestano davali do znanja da su đaci Hailshama po nečemu posebni. Međutim, to su radili indirektno i kako je Tommy nazvao pomalo lukavo:

Tommy je smatrao kako je moguće da su vaspitači, tokom godina provedenih u Hailshamu, vrlo pažljivo birali vrijeme kada će nam šta reći, tako da smo uvijek bili previše mali da potpuno razumijemo posljednju stvar u koju bi nas upućivali. No, ipak, prihvatali smo je na izvjesnom nivou u našoj glavi, a da mi nikada nismo istinski razmislili o njoj.
(…) I čudno je da nam kao starijima, kada su nam vaspitači o tome govorili, ništa nije dolazilo kao potpuno iznenađenje. Činilo se kao da smo sve to čuli negdje ranije.

Način na koji učenici škole razotkrivaju ono što je uvijek bilo u njima, Ishuguro koristi kao narativnu tehniku kako bismo sudbinu učenika Hailshama doživjeli ne samo na sadržajnom nivou, već i na formalnom. Naravno, ova narativna tehnika sam od sebe nije spektakularna i veoma je uobičajena kada, na primjer, skupa sa detektivom u nekom krimi romanu razotkrivamo ko je ubica. Međutim, spoj forme i sadržaja; našeg neminovnog investiranja u sudbinu učenika Hailshama; i okretanje premise napete naučnofantastične misterije naglavačke tako što se stavlja u kontrast sa spokojnim raspoloženjem naratora odvaja ovaj roman Kazua Ishigura od trivijalnosti koja često prati slične romane sličnih žanrova.